Meet the Artist: Ira Kip

Ira Kip is maker van de voorstelling  SHREW HER (REPRISE) te zien in CT op Valentijnsdag, 14 februari 2019. Hierin toonde zij samen met andere queer vrouwen een vernieuwde versie van Shakespeare’s Taming of the Shrew.

Omdat we er zin in hadden, belden we Ira voor een gesprek.

HALLO IRA ? Vertel eens wat meer over jezelf?

Ik ben theatermaker, schrijver, en heb ook op de theaterschool gezeten in Amsterdam. Ik ben in New York afgestudeerd van The New school for drama waar ik de regieopleiding heb afgerond, en ben daarna in New York blijven werken en wonen. Parallel daaraan heb ik met mijn tweelingzus 10 jaar geleden een project opgezet genaamd Art Rules, een stichting waarbij jongeren in Aruba en Curaçao kunsteducatie werd aangeboden. De ervaring daarvan hebben we meegenomen naar ons nieuwe bedrijf Kip Republic, waar we alles produceren wat we tof vinden. De basis voor alle projecten van Kip Republic zijn storytelling. De vorm waarin die verhalen gegoten worden kan uiteindelijk van alles zijn, zoals een theatervoorstelling of een boek.

De voorstelling Shrew Her, die bij ons speelt, onderzoekt een aantal interessante maatschappelijke problemen. Zit dit altijd in je werk? 

Toen wij werkten met jongeren op Curaçao en Aruba kwamen we in aanraking met de maatschappelijke problemen en situaties waar zij in zaten. Daar hebben we toen simpelweg op gereageerd. Aan de andere kant heb ik als maker een theatervoorstelling gemaakt over huiselijk geweld binnen de LGBTQ+ community. Daar begon eigenlijk het maatschappelijke aandeel: plots wilden verschillende maatschappelijke partijen zich binden aan de voorstelling door het onderwerp. Zoals de plekken waar slachtoffers hulp krijgen of ook de National Black Justice Coalition. Ik dacht eerst enkel een ‘mooie’ voorstelling te maken, maar na de belangstelling van andere partijen uit de community en allerlei instanties merkte ik dat mijn werk werkelijk impact heeft. Toen was het ineens duidelijk voor mij waarom ik theater maak: deze ervaringen hebben mijn activisme en kunst nog meer uitgediept.

Je hebt Shrew Her in co-creatie gemaakt. Wat betekent dat? 

Ik heb samen met de acteurs drie weken aan tafel gezeten om elkaar eerst te leren kennen. Dat ging door middel van gesprekken en samen dineren. Ik houd namelijk nooit audities, in plaats daarvan kijk ik altijd rond binnen de community voor mensen. Ze hoeven niet per sé acteerervaring te hebben, maar wel een visie of verhaal wat mij interesseert en wat past. Ik ben gewoon koffie met ze gaan drinken en zo heb ik ze gecast. Er werden persoonlijke verhalen verteld en toen hebben wij met z’n allen gekeken hoe dit in SHREW HER verwerkt kan worden. We hebben enkel Shakespeare gebruikt voor het begin, einde en de boog hier naartoe. We hebben het thema van gender- en seksualiteit aangepast naar de persoonlijke verhalen. Ook verwerken we mode erin, want dat is ook een belangrijk aspect.

Een groot thema in de voorstelling zijn genderrollen. Heb je het gevoel dat hierin iets veranderd is sinds je de voorstelling maakte in 2015?

SHREW HER gaat helemaal niet over seks, maar je ziet op televisie en in magazines dat lesbienne zijn nog zeer wordt geseksualiseerd buiten de LGBTQ+ community. Binnen onze LGBTQ+ wereld wordt er veel over al deze veranderingen gesproken en daar voelt het alsof er veel veranderd is. Maar buiten die bubble is het heel anders. Het verandert slechts in baby steps. We moeten er wel geduld voor hebben want het is een proces waar we elkaar de ruimte voor moeten geven. Mijn moeder weet bijvoorbeeld niet wat non-binary is. Het duurt nog een tijd voordat we dezelfde taal spreken. Soms zit het namelijk niet in  DNA wat iemand binnen de LGBTQ+ community doormaakt.

Heb je zelf nog een toffe voorstelling gezien die je geraakt heeft?

Ik zag laatst een voorstelling over Winnie Mandela waarbij er 5 zwarte vrouwen op een podium stonden, in een witte Amsterdamse stadsschouwburg. Niet enkel ben ik obsessed door Winnie Mandela, maar was het ook een van de eerste keren dat ik mezelf herken in het stuk, alsof ik er zelf sta.

Meer weten? Volg Ira hier op Instagram! 

Spread the word & share