De Meester en Margarita {Stormvogels}

Poster prog.jpg

 

 

Stormvogels baseert zich voor haar nieuwe voorstelling op het werk van de Russische schrijver Michail Boelgakov; meer bepaald op zijn laatste roman De meester en Margarita, die tijdens de Grote Zuiveringstijd (1930-1940) in de Sovjet-Unie, verboden was voor publicatie. De roman verscheen pas voor het eerst in 1966, zesentwintig jaar na zijn dood. Meer dan ooit lijkt deze boze droom, nu vijftig jaar na dato, actueel. Boelgakov schrijft dit grimmige sprookje als een aanklacht tegen het toen heersende regime onder Stalin (hier opgevoerd als Woland, een door Boelgakov ontleend personage uit Goethe’s Faust). 
Hij verweeft in De meester en Margarita een ode aan de liefde en parafraseert de tocht naar de Schedelberg waarbinnen de motieven voor de kruisiging van Jezus Christus in vraag worden gesteld.

‘De vraag of Jezus goed of slecht was doet er niet toe. Als het maar duidelijk is dat alle verhalen over zijn persoon verdichtsels zijn’

De tekstbewerking van De meester en Margarita , van de hand van Alain Pringels, zoomt in op de censuur in de kunsten, toen en nu. Een belangrijke vraag die hier uit voortkomt, is of we nog de ruimte vinden om oprecht te creëren binnen onze hedendaagse top-10 mentaliteit – waar een plek in de hitlijsten eerder gekocht wordt dan verworven – en voor eerlijke reflectie over en onderzoek naar de wereld waarin we leven en de geldende visie op of ambitie met cultuur, en het huidige beleid hier rond.

Stormvogels laat zich voor De meester en Margarita ook wellustig inspireren door de documentaire Im Keller (2015) van de Oostenrijkse filmmaker Ulrich Seidl.  Net zoals in de roman van Boelgakov, onderzoekt  de kunstenaar Seidl wat zich afspeelt in de diepste krochten van de menselijke verbeelding, en kiest daarvoor ditmaal de kelder als symbool van het verborgen en duistere verlangen. Stormvogels maakt die reis graag mee en vertelt het verhaal vanuit het perspectief van de meester, die door de van hogerhand opgelegde censuur –en verslaafd aan morfine- in een mentaal isolement geraakt, waarin de grens tussen koortsdroom en realiteit vervaagt. De personages uit de nog tot stand te komen roman waar de meester aan werkt, komen tot leven en lijken hem  te overheersen. Of is het de verbeelding van de meester zelf, die tot hem spreekt en zich uiteindelijk tegen hem keert? Kortom, een verhaal over bestaansrecht en vrijheid; zowel in en van de kunst, als in en van de mens.

 

 

Spel: Eva Heijnen, Tom Jaspers, Anna Keuning, Laurien Riha, Anna Nijenhuis, Ali Zijlstra, Niels Quist
Regie:
 Julie Van Den Berghe
Tekst en dramaturgie: Alain Pringels
Scenografie: Marjolijn Brouwer
Kostuum: Maison the faux
Geluidsontwerp: Berny Kloos
Regieassistent: Céline Hoex
Techniek: Dennis Steenbergen

 

Datum
Wo 17 & do 18 februari
Aanvang 20.30 uur

Entree
Normaal: €15
CJP, Stadspas, Student, ACT-pas: €12,50

 

 

 

Bestelkaarten.gif

   
 
Design } GOING & CMS } Masterwebber Home } Sitemap } Contact }