Terug naar overzicht

Amsterdam’s Finest: KC The Funkaholic

In gesprek met Kees Heus, Paradiso's nachtcultuurbouwer

Opgelet!

Wegens de dreiging van het Coronavirus en de maatregelen vanuit de overheid zijn alle events bij Compagnietheater die tot en met 31 maart zouden plaatsvinden afgelast, ook dit programma.

Gezien de uitzonderlijke situatie zijn wij pas in een later stadium in staat te informeren over de afwikkeling rond reeds gekochte kaarten, vanzelfsprekend komen wij hier zo snel mogelijk op terug. Vanwege de drukte rondom deze ontwikkelingen zijn we niet in staat te reageren met de snelheid die je van ons gewend bent en vragen we om je geduld.

Voor meer info verwijzen we je ook door naar de website van RIVM.


Amsterdam: een club scene om trots op te zijn, met internationale allure. Welke pioniers doen Amsterdam leven? En van wie leerden zij, wie waren hun masters?

We praten met een aantal key players, first up: KC The Funkaholic, oftewel nachtcultuurbouwer Kees Heus, al jarenlang hoofdprogrammeur van poppodium Paradiso.

De stille kracht achter de Nederlandse danscultuur

Als nachtcultuurbouwer is Kees een absolute legend en al meer dan dertig jaar de stille kracht achter de Nederlandse danscultuur. Al vanaf de jaren tachtig zet hij zich in voor stromingen in de marge en kan hij na drie decennia zijn werkwijze grof uiteenzetten als: ‘zoeken naar vonkjes binnen de jongerencultuur, en die vonkjes ondersteunen met kennis en netwerk om het aan te blazen tot een vuur.’

Kees heeft een antenne voor wat goed is, groot en bekend kan worden. Hij bracht een van de eerste platen uit van Extince en gaf de eerste grote hiphopfeesten in Amsterdam (Bassline, RoXY, Melkweg en Paradiso). Ook schotelde hij als eerste in de RoXY het clubpubliek house voor, op een moment dat nog maar weinig mensen daar iets van moesten weten.

Vanavond neemt Kees Heus ons on a wild ride. Van de late jaren 80 in New York, waar hij in aanraking kwam met housemuziek, tot nu. Wat waren memorabele momenten? Welke types en artiesten bleven in zijn hoofd hangen, en hoe kijkt hij er op terug? En reuze benieuwd hoe hij het woord ‘gabber’ heeft bedacht (Ja, he’s the one!)? Wees er dan gewoon bij.

Rob Manga komt overigens gezellig draaien dus verwacht hiphop, R&B en occasional classic. ‘Going way back but never Jurassic‘ – Kees (inside joke).

Wat maakt de Amsterdamse club scene zo bijzonder? Redlight Radio, Rush Hour, Patta, Topnotch: allemaal prominente namen die nationaal en nu ook internationale roem genieten. Deze initiatieven zijn allemaal verweven met het Amsterdamse uitgaansleven en hebben zich ontwikkeld binnen een ‘creatief ecosysteem’, ingebed in de stad. Dit ecosysteem heeft verbindingen met modemerken van eigen bodem, een grafisch ontwerper/illustrator zoals Piet Parra, en, minder voor de hand liggend, met IT-bedrijf Wetransfer.

Welke types stonden aan de grond van bepalende ontwikkelingen? Welke kunstenaars en andere creatives hebben hun succes (mede) te danken aan de inspiratie & contacten die ze binnen dit ‘ecosysteem’ vonden? Welke plekken in de stad waren essential?

Amsterdam’s Finest

Met de serie Amsterdam’s Finest halen we de nachtcultuur naar de dag. Wie zijn of waren de pioniers, wat leerden zij en van wie? We duiken diep in de verhalen van de creative scene en het nachtleven en laten de changemakers aan het woord. Deze zogenaamde ‘creatieve ecosystemen’, vruchtbare ontmoetingen tussen creatives in de stad, brengen we in de kaart door een gesprek met onze Amsterdamse pioniers onder leiding van Najah Aouaki.

 

  • Kees Heus

    Sinds 1997 werkt Kees als hoofdprogrammeur bij Paradiso, waar hij werkt aan het groter maken van muzikale subculturen. Hij bracht het debuutalbum van Jungle by Night uit en orkestreerde nauwkeurig de opleving van wereldmuziek er omheen. Kees organiseerde wereldmuziekfeestjes rond de optredens van Jungle by Night en nodigde de band uit om jaarlijks een groot Afrobeatfeest te organiseren, Felabration. Het werd ook de basis van het platform Ticket to the Tropics, dat wereldmuziek promoot en een jonge, hippe achterban heeft. Deze vruchtbare grond bracht ook Gallowstreet, Altin Gün en Mauskovic Dance Band voort. Kees is ook oprichter van Summer Dance Forever dat in tien jaar tijd is uitgegroeid tot hét urban dansfestival van de wereld.

  • Mohamed Ghabri

    Mohamed, ook wel bekend als Mo Manager is de moderator van de eerste editie van Amsterdam’s Finest. De muziekliefhebber, boeker en manager van o.a. Beesmunt Soundsystem en Vic Crezee een geboren en getogen Amsterdammer. Hij heeft meerdere eigen shows op Redlight Radio en was een belangrijk onderdeel van de ParraSoundSystem, een kleurrijk ensemble van getalenteerde DJ’s als Tom Trago en Mr. Wix.

  • Najah Aouaki

    Conceptontwikkelaar van de serie Amsterdam’s Finest, Najah Aouaki, heeft economie gestudeerd en heeft zich met een Post-graduate Master Metropool Management (2005, EUR) gespecialiseerd in de relatie tussen de kunst & cultuur, de creatieve industrie en stedelijke ontwikkeling en is sindsdien werkzaam op dit terrein in Amsterdam. In haar werk als urban-strateeg en conceptontwikkelaar zet Najah zich in voor behoud van het unieke karakter en de identiteit van steden. Najah benadert de stad als een ecosysteem. Het zien en maken van verbindingen in de stad is dan ook een essentieel onderdeel van haar werk.

Dit programma heeft al plaatsgevonden