Take Me Somewhere Nice

Winnaar IFFR Special Jury Tiger Award

Programmabeeld CT Cinematic 1200x900

English below

De Nederlandse tiener Alma brengt een snikhete zomer door in Bosnië, het geboorteland van haar ouders. Maar niets gaat zoals verwacht. Vastberaden om een connectie met haar vaderland te maken, komt ze van de ene vervreemdende situatie in de andere terecht.

Kun je twee dingen tegelijk zijn of ben je dan geen van beide? Alma zit overal net tussenin: in Nederland opgegroeid, maar als kind van Bosnische ouders. Geen meisje meer, maar ook nog niet echt vrouw. Haar vader kent ze nauwelijks, maar als hij in een Bosnisch ziekenhuis wordt opgenomen, besluit ze hem nog één keer op te zoeken. Dat is het startpunt van een reis met onbekende bestemming, waarin Alma haar land van herkomst en zichzelf ontdekt.

Regisseur Ena Sendijarević stelt het programma van vanavond samen in samenwerking met CT Cinematic. Ena nodigt vier gasten uit met wie ze na afloop van de film in gesprek gaat over de belangrijkste thema’s uit de film. Auteur Kiza Magendane vertelt over migratie en de invloed hiervan op je identiteit. Filmmaker Ivana Barišić is net als Ena geboren in Bosnië en reflecteert op haar geboorteland. Fotografe Cigdem Yuksel onderzoekt in haar fotoproject wat het is om een vrouw te zijn, in relatie tot een dubbele culturele achtergrond. Spoken word artist Doeta Aartsma draagt enkele gedichten voor. Bahram Sadeghi, journalist en programmamaker, modereert het gesprek.

Voor de die hards gaat het programma daarna door met The Director’s Choice, een mini-variant van Zomergasten met interviewer filmjournalist Hugo Emmerzael en regisseur Ena Sendijarevic. Zij nemen je mee langs film- en tv-fragmenten die de inspiratie gevormd hebben voor Take Me Somewhere Nice. Verwacht onder andere Joegoslavische Black Wave-cinema uit de jaren ’70, een Italiaanse feministe en onconventionele liefdesrelaties.

Het speelfilmdebuut van Ena Sendijarević heeft tijdens het jaarlijkse filmfestival IFFR de felbegeerde Special Jury Tiger Award gewonnen. De jury noemt haar film ‘een buitengewone artistieke prestatie van een regisseur die een reis portretteerde met een unieke en zeer nauwkeurige persoonlijke visie’. Take Me Somewhere Nice reist de aankomende periode naar verschillende internationale filmfestivals.

> English:

Dutch teenager Alma spends a hot summer in Bosnia, the birth place of her parents. However, nothing goes as expected. Determined to connect to her motherland, she falls from one alienating situation in the next.

Can you be two things at the same time or are you then neither? Alma is in between everything: raised in The Netherlands as a child of Bosnian parents. Not a girl anymore, but also not a woman yet. She hardly knows her dad, but when he gets admitted to a Bosnian hospital, she decided to pay him one last visit. That is the start of a journey with an unknown destination, in which Alma discovers her country and herself.

This movie has English subtitles, but the context Ena Sendijarević hosts a context program. This program is Dutch spoken.

  • Gasten

    Kijk hieronder voor meer informatie over de gasten.

  • Ena Sendijarević

    Ena Sendijarević is een Amsterdamse filmmaker van Bosnische origine, regisseuse van Take Me Somewhere Nice. In 2014 is zij afgestudeerd aan de Nederlandse Filmacademie als schrijver en regisseur. Daarvoor heeft ze Filmwetenschappen gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam en de Freie Universitat Berlin. Ze heeft meerdere succesvolle korte films geregisseerd en geniet hiervoor internationale erkenning op filmfestivals als onder andere Cannes’ Directors Fortnight, TIFF, IFFR en Palm Springs. Verschillende thema’s fungeren als rode draad in haar films: identiteit, vrouwelijkheid, de relatie tussen Oost- en West-Europa en het gevoel van ‘tussenin-zijn’.

  • Doet

    Doet is een lesbisch-seksuele twintiger in de ontkenningsfase, die haar gedachten en opvattingen over zowel het leven als haar geaardheid graag aan de kaak stelt. Onderwerpen als seks, bier en liefde staan centraal. Doet probeert taboes te doorbreken door de lezer kennis te laten maken met haar kern van waarheid. Poëzie met een lach, af en toe en traan en soms een natte poes.

  • Kiza Magendane
    credits Sven Scholten

    Kiza Magendane is een schrijver, student en beleidsondernemer. Eind jaren 90 vertrekt hij uit Congo en belandt in 2007 in Nederland. Zijn werk verschijnt regelmatig in NRC Handelsblad, de Volkskrant, One World en De Groene Amsterdammer. Kiza houdt zich bezig met burgerschap, identiteit, globalisering en Afrika in de wereld (geopolitiek, economie en cultuur).

  • Hugo Emmerzael

    Hugo Emmerzael is film- en muziekcriticus en een alumnus van de Berlinale Talent Press. Als redacteur van de Filmkrant onderzoekt en beschrijft hij opkomende esthetische trends, scenes en invalshoeken in vernieuwende filmkringen. Hij werkt met verschillende filmfestivals in onder andere Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Armenië. Tegenwoordig specialiseert hij zich in opkomende Russische en Oost-Europese films en filmmakers. In de nachtelijke uren poogt Hugo Emmerzael avontuurlijke clubmuziek aan de man te brengen. Als muziekjournalist voor Gonzo (circus) schrijft hij over het grensgebied tussen de club en de avant-garde.

  • Ivana Barišić

    Ivana Barišić werd in 1991 geboren in Bugojno, Bosnië en Herzegovina, waarna zij al snel met haar familie vluchtte voor de oorlog. Uiteindelijk kwamen zij via verschillende omwegen in 1996 in Rotterdam terecht. Tijdens haar bachelor Media en Cultuur ontdekte zij haar liefde voor film. Framing Home (2017) is haar eerste korte documentaire film die deel uitmaakte van haar master Visuele Antropologie. Ivana werkt momenteel als filmmaker, visueel antropoloog en maatschappelijk werker. In haar werk onderzoekt zij thema’s als migratie, identiteit, belonging en displacement.

  • Bahram Sadeghi

    Bahram Sadeghi is programmamaker en journalist. Met een achtergrond bij de televisie, heeft Sadeghi zich in de afgelopen jaren vooral toegelegd op het organiseren van debatten en schrijven. Sadeghi heeft geen hobby’s.

  • Cigdem Yuksel

    Cigdem Yuksel richt als fotografe haar camera op onderwerpen daar waar het wringt, waar conflict is of ontstaat. In haar huidige project richt zij haar camera op de vrouw en onderzoekt wat het is om vrouw te zijn als je een dubbele culturele achtergrond hebt. ‘De wereld is zo opgedeeld in regels, vormen, structuren en patronen, waar wij als individu in moeten passen. De wrijving die daardoor ontstaat, zie je eigenlijk in al mijn werk. Of het nu gaat om vluchtelingen, identiteit, migratie of dementie. Elke vorm, elke kleur en elk geluid dat afwijkt van het patroon waarin we zouden moeten passen, wordt de kop ingedrukt. Anders doe je niet mee, word je uit de groep gezet, of val je tussen wal en schip en weet je niet meer wat je moet doen, zoals met vluchtelingen.’

    In 2015 maakte ze de fotoreeks Niet Meer Zonder Jou, waarin vijftien leden uit de Islamitische gemeenschap in Nederland de confrontatie aangaan met een familielid op het gebied van seks, geloof, het huwelijk en homoseksualiteit. De afgelopen jaren fotografeerde ze voornamelijk de vluchtelingencrisis en reisde ze naar Italie, Griekenland en Turkije. Met haar portrettenserie van Syrische vluchtelingenkinderen die in de Turkse stad Gaziantep in textiel- en schoenenfabrieken werken, won zij in 2016 de prestigieuze Canon Zilveren Camera award.

Dit programma heeft al plaatsgevonden