Terug naar overzicht

Sounds like silence {2nd issue O, Wonder!}

Groepen spreeuwen bewegen als een groot levend wezen. Rechts in de groep zie je de eerste vogels hun slaapboom in dwarrelen. Fotograaf: Arno ten Hoeve

Foto: Arno ten Hoeve

WE GAAN DE STILTE ALS GELUID HOREN

Sounds Like Silence. Een avond over stilte en geluid in kunst, muziek en tekst. We vragen bezoekers uit de hectiek van het stadse bestaan te stappen en zich mee te laten voeren door onder meer een koor dat de klimaatverandering bezingt, op te gaan in de geluidsinstallatieADEM en te luisteren naar de bijzondere taal van woordkunstenaar Gershwin Bonevacia. Laat je onderdompelen in een aaneenschakeling van geluiden, of het gebrek daaraan, en geef je over aan de collectieve ademhaling van O, Wonder!

Tegenwoordig is stilte een zeldzaam goed, een met uitsterven bedreigde diersoort die we wanhopig in stand proberen te houden door middel van stiltecoupés en laptopvrije zones in koffietentjes. We reizen ontelbare kilometers af naar afgelegen gebieden om ons over te geven aan ruisende rivieren of met slechts een paar stevige wandelschoenen de top van een berg te bereiken. Eenmaal thuis vallen we algauw weer prooi aan de kleverige vertakkingen van het wifi-web. Deze onrust proberen we te beteugelen aan de hand van gezond eten en yogalessen, maar terwijl je met je benen in je nek rustig door probeert te ademen speelt je takenlijst zich af als een aftiteling van een film. Donderdag 8 maart gaan we het anders doen. We gaan op zoek naar een alternatief geluid.

Sounds like Silence is de live versie van het tweede nummer van O, Wonder! Een magazine dat is ontstaan uit verwondering voor de huidige tijd en bewondering voor creatieve antwoorden hierop. O, Wonder! is een platform voor kritische, geëngageerde en creatieve geesten die nadenken over urgente vraagstukken van onze tijd. O, Wonder! brengt kunstenaars, schrijvers en denkers bijeen die zich bezighouden met belangrijke onderwerpen uit de huidige transitie; klimaatverandering, alternatieve economieën, energietransitie en de notie van het Antropoceen.

Er zal werk te horen en te zien zijn van:

Marinus Boezem is één van de belangrijke vertegenwoordigers van conceptuele kunst en arte povera in Nederland. Hij “dematerialiseert” kunst en wil zich hiermee bevrijden van de vaste waarden van de traditie. Lucht, licht, geluid en beweging zijn nu de motieven waarmee hij een beeld van ruimte en tijd creëert.

Gershwin Bonevacia is dichter, spreker en schrijver. Na een aantal literatuurprijzen te hebben gewonnen, is Gershwin Bonevacia uitgegroeid tot een echte woordkunstenaar.

Kunstenaar Manon de Boer maakt filmportretten waarin ze door middel van persoonlijke verhalen, muziek en geluid de relatie tussen taal, tijd en waarheid onderzoekt.

Merel Bem schrijft over beeldende kunst, fotografie en mode. Van haar hand verschenen “Dit boek gaat niet over mode” en “Doorkijken”, over de rol van beeldende kunst in het dagelijks leven.

Ruben Jacobs is docent filosofie en cultuursociologie aan de HKU. Hij schreef het boek “Iedereen een kunstenaar” en deed onderzoek naar rol van design in het vermenselijken van technologie. Momenteel werkt hij aan een boek over kunst in het Antropoceen.

In het muziekstuk Four Drifting Seasons wordt de temperatuurstijging tussen 1880 en 2017 hoorbaar. Componist Merlijn Twaalfhoven werkte samen met het initiatief Laatbloeien.nl en een team van muziektechnologen en programmeurs om de meetgegevens zingbaar te maken. Het resultaat is even vervreemdend, beklemmend als wonderschoon.

Kunstenaar Justin Bennett vertelt over de grenzen van het gehoor n.a.v. zijn docu-fictie: Vilgiskoddeoayvinyarvi (Wolf Lake on the Mountains), 2017 vertelt het verhaal van het Kola Super-Deep Borehole, het diepste door de mens gemaakte gat in de aarde, meer dan 12 km diep.

 

Dit programma heeft al plaatsgevonden