Terug naar overzicht

Hoge kunst, lage woorden {een beeldenstorm in de opera}

Hoge Kunst Lage Woorden

SEKSISME EN RACISME IN DE OPERA

In het ‘happy end’ van Mozart’s Zauberflöte, storten alle tot slaaf gemaakten en alle oude vrouwen onder vrolijk gezang in de afgrond. Toen de prijswinnende operamaker Lotte de Beer bij een groot Oostenrijks operahuis kwam en ze de seksistische en racistische teksten wilde herformuleren, gingen daar alle lichten op rood. Want aan de hoge kunsten komt men niet. Toch?

Van 16 tot en met 22 april neemt Nieuw Nederlands Opera Front van Lotte de Beer het Compagnietheater over om juist wél aan deze hoge kunsten te komen. 5 teams onderzoeken in 5 dagen hoe zij scenes uit de Zauberflöte kunnen afstoffen en ontdoen van hun seksistische en racistische tekst en metaforen.

Kom op 21 of 22 april kijken naar het resultaat. Je zult in sneltreinvaart 5 totaal verschillende, herschreven én geregisseerde stukken Zauberflöte te zien en te horen krijgen. Gebracht door professionele operazangers, begeleidt door piano. Na de stukjes opera interviewt Nicole Terborg de schrijvers en de makers samen met het publiek. Blijkt er voor de ouderwetse opera dan toch nog een toekomst?

De teams:

Team 1

Schrijver // Camille Darby (VS)

Maker // Lisenka Heijboer

Team 2

Schrijver/Maker // Minou Bosua

Team 3

Schrijver/Maker // Anousha Nzume

Team 4

Schrijver // Ngozi Anyanwu (VS)

Maker // Nina Spijkers

 

{Duur programma // ±2u // incl. pauze}

Over Lotte de Beer
De Beer is een van de meest gevraagde regisseurs van haar generatie, ontving de Ton Lutz Award als grootste regietalent en won in 2015 de International Opera Award in de categorie ‘Newcomer’. Lotte de Beer is artistiek leider van Opera Front. Het gezelschap wil opera­ eigentijds maken en hiermee een nieuw publiek bereiken.

Over opera
Waar in de beeldende kunst de discussie over de diversiteit inmiddels is opgepakt, lijkt de operawereld daar nog lang niet. Seksistische of racistische inhoud in opera’s wordt liever ontweken, verbloemd of met handige kunstgrepen ‘weg-geregisseerd’. Niet-witte makers zijn er nauwelijks en vrouwen zijn nog altijd in de minderheid. Het progressieve geluid moet nog steeds een bestaansrecht vinden binnen het 19e -eeuwse machtssysteem.

Dit project is mede mogelijk gemaakt door het AFK (Amsterdams Fonds voor de Kunst)

U kunt HIER tickets kopen voor het openingsdebat in de Balie.

 

Dit programma heeft al plaatsgevonden