CT Stoomcursus Shakespeare

Op 14 februari speelt in het Compagnietheater na een succesvolle eerst en tweede ronde nu voor de derde keer de voorstelling SHREW HER. In dit theaterstuk worden thema’s uit één van Shakespeare’s bekendste toneelstukken, “Taming of the Shrew” als inspiratie gebruikt. Weet jij (net als wij) ook niet precies waar dit stuk over gaat of wat Shakespeare ook alweer allemaal schreef? MOOI! De CT Stoomcursus van deze maand gaat namelijk over misschien wel de bekendste auteur aller tijden: Shakespeare!

Wie was William Shakespeare?

William Shakespeare (1564 – 1616) was een toneelschrijver, acteur en regisseur. In totaal heeft hij 37 toneelstukken geschreven die verdeeld zijn in tragedies, komedies en histories. Daarnaast was hij bekend om zijn sonnetten. Zijn beroemdste is sonnet 18 dat begint met “shall I compare thee to a summer’s day?” waarbij Shakespeare de persoon in kwestie in feite hot noemt. In de tijd dat William Shakespeare actief was als theatermaker en schrijver was het normaal dat alle rollen door mannen werden gespeeld. Het was immers de 16e eeuw! Er hangt veel mysterie om Shakespeare zelf. Zo wordt er door geschiedkundigen veel gespeculeerd over hoe hij eruit zag (er zijn geen beschrijvingen of schilderijen van hem), zijn seksualiteit (sommige teksten suggereren homoseksuele gevoelens), zijn religie (hij was protestants, of misschien stiekem katholiek?), als in hoeverre hij al zijn stukken zelf heeft geschreven.

 


Beroemde stukken van Shakespeare

Romeo en Julia

  • Vorm: Tragedie
  • Thema’s: Liefde, Verlangen, Het Lot, Kans.
  • Plot: Romeo en Julia worden verondersteld gezworen vijanden te zijn maar worden verliefd. Vanwege het voortdurende conflict tussen hun families, kunnen ze niet samen zijn. Ze kunnen het niet aan gescheiden van elkaar te zijn, dus plegen ze beide zelfmoord. Door deze actie sluiten de families vrede.

 

 

 

Othello:

  • Vorm: Tragedie
  • Thema’s: Liefde, Jaloezie, Ambitie en Wraak.
  • Plot: Militair generaal Othello begaat een fout. Hij gelooft namelijk een vreemde eerder dan zijn eigen vrouw wanneer hem verteld wordt dat zijn vrouw vreemdgegaan is. Dat is gelogen, maar het eindigt uiteindelijk in Othello die zelfmoord pleegt nadat hij zijn vrouw gewurgd heeft.

 

King Lear:

  • Vorm: Tragedie
  • Thema’s: Rechtvaardigheid, Autoriteit, Verzoening.
  • Plot: De koning Lear staat zijn troon af aan een van zijn drie dochters. Diegene die het meest haar liefde voor vader kan uitten krijgt de troon. De koning krijgt snel spijt en ziet dat zijn gezag wordt ondermijnt door zijn dochters en verraden door de mensen die hem dicht bij het hart horen te staan.

 

 

 

 

 

Macbeth:

  • Vorm: Tragedie
  • Thema’s: Ambitie, Trouw, Verraad, Voorspelling.
  • Plot: Een generaal die van drie heksen de voorspelling krijgen dat hij de koning wordt van Schotland. Zijn vrouw wil ook erg graag dat hij koning wordt en moedigt hem aan om de regerende koning te vermoorden. Nadat hij de troon krijgt vermoordt hij nog meer mensen uit paranoia en komt de burgeroorlog erbovenop. Veel doden dus!

 

The Merchant of Venice:

  • Vorm: Komedie
  • Thema’s: Vooroordelen, Geld, Liefde.
  • Plot:  Een rijke maar antisemitische koopman Antonio die graag een vrouw het hof wil maken. Zijn vriend helpt hem door geld te lenen van een rijke Joodse, Shylock. Wanneer het geld niet terugbetaald kan worden eist Shylock ‘een pond van de ander zijn vlees’. Hoe loopt dit af?

 

 


En dan nu Taming of the Shrew, waar gaat die over?

In deze komedie, die vertaald het temmen van de feeks heet, staan thema’s als gender en huwelijk centraal. Er ligt veel nadruk op de genderstereotypering en macht van de man over de vrouw. De “feeks” in het verhaal, “een vrouw die niet op haar mondje gevallen is”, moet aan de man komen zodat haar tamme zusje ook kan trouwen. Een man biedt zich aan om de feeks te temmen door haar onderdanig te maken en zo in een ideale vrouw te veranderen. Er wordt de draak gestoken met het idee van het huwelijk omdat er gemene machtsspelletjes worden gespeeld tijdens de hofmakerij van de man naar de vrouw uit de naam der liefde.

In de bewerking van Ira Kip (SHREW HER) spelen Ira en de 5 queer vrouwen die op het podium staan met deze thema’s. De originele versie laat duidelijk klassieke genderrollen zien die SHREW HER wil verwerpen. Hoe waarborg je identiteit en authenticiteit in een wereld waarin tradities, religie en genderrollen onze maatschappij beheersen? En zijn de huidige tradities, zoals trouwen, nog wel relevant in een LGBTQ+ context?

 

 

 

 


Meeeeeeeeeer weten?

SHREW HER (REPRISE)  | MacbethRomeo en JuliaTaming of the Shrew Taming of the Shrew 2  | Othello | King Lear | William Shakespeare | William Shakespeare 2 | William Shakespeare 3 | Ira Kip |

 

Spread the word & share