Terug naar overzicht

CT Cinematic: The Housemaid (1960)

CT x CinemAsia & regisseur Bong Joon-ho

(Scroll down for the English version)

Afgelopen jaar won de Koreaanse regisseur Bong Joon-ho de Gouden Palm in Cannes voor de bejubelde film Parasite. In de aanloop naar de Nederlandse release van Parasite op 28 november en ter ere van 100 jaar Koreaanse cinema maakte regisseur Bong speciaal voor CinemAsia een lijstje met zijn persoonlijke top 3 beste Koreaanse films ooit gemaakt. Het zijn films die volgens Bong stuk voor stuk een plaats verdienen in de Koreaanse canon én hem bovendien inspireerden tijdens de productie van Parasite.

In het Compagnietheater kijken we naar The Housemaid (1960) – een verontrustende, donkere satirische film die keer op keer weet te verrassen. Het is een meesterwerk waarin regisseur Kim Ki-young de suspense van Alfred Hitchcock prachtig heeft gecombineerd met de bijtende maatschappelijke kritiek op de groeiende Koreaanse middenklasse van de jaren zestig. Door velen wordt de film beschouwd als de beste Koreaanse film ooit gemaakt. En Bong Joon-ho keerde naar eigen zeggen regelmatig terug naar de film tijdens het maken van zijn eigen klassenconflictthriller, Parasite. Hij heeft zelfs, speciaal voor deze avond, een videoboodschap gemaakt om de film voor ons in te leiden!

De film wordt voorafgegaan door een performance van danseres Miri Lee onder begeleiding van Oene van Geel op de viola en een Q&A met Korea-kenner Megan Carapezza.

  • Programma

    20:00 uur: Dansperformance van Miri Lee

    20:20 uur: Q&A met publiek onder leiding van Megan Carapezza

    20:45 uur: Pauze

    20:55 uur: Screening van The Housemaid (1960)

  • English version

    Last year, Korean director Bong Joon-ho won the Palme d’Or for his film Parasite. In honour of 100 years of Korean cinema, Bong has now compiled a list for CinemAsia and the Compagnietheater of his three favourite Korean films ever made. As a part of the CinemAsia festival, the Compagnietheater is hosting a screening of The Housemaid.

    The Housemaid is a disturbing, dark, and satirical film that keeps surprising every time. In this masterpiece, director Kim Ki-young combines Hitchcockian suspense with social criticism against the growing Korean middle class of the sixties. The film is regarded by many as the best Korean film ever made. According to Bong Joon-ho, The Housemaid was a prominent influence during the production of his class-conflict thriller Parasite. He even recorded a personal video message for us introducing the film!

    Before the screening, dancer Miri Lee will give a dance performance accompanied by musician Oene van Geel and Korea expert Megan Carapezza will host a Q&A.

     

    TIMETABLE 

    20:00 – Dance performance by Miri Lee

    20:20 – Q&A with Korea expert and artist Megan Carapezza

    20:45 – toilet break

    20:55 – The Housemaid (1960)

  • The Housemaid

    Pianodocent Kim Dong-sik (Kim Jin-kyu) verhuist met zijn zwangere vrouw en hun twee kinderen naar een groter huis. Na enige tijd besluiten ze een huishoudster aan te nemen. De jonge dienstmeid Myung-sook (Lee Eun-shim) valt direct als een blok voor de charmante muziekleraar. Ze is vastberaden om Dong-sik de hare te maken. Een besluit dat leidt tot een messcherpe spanning in huize Kim.

  • Miri LEE

    De Zuid-Koreaanse Miri Lee is choreograaf en real-time performer, en is met haar Collectief Impography gevestigd in Amsterdam. Miri heeft in Zuid-Korea haar opleiding tot choreograaf en danser afgerond. In 2008 heeft ze zich in Nederland gevestigd en mixt sindsdien Koreaanse traditionele dans en muziek met Afrikaanse choreografie. In 2009 werd Miri geselecteerd als Young Choreographer bij het artistlab van JULIDANS. Verder zijn Miri’s performances te zien geweest op Holland Festival, SPRING, het Engelse South East Dance Festival en Julidans. Tevens was zij in 2011 artist-in-residency bij OT301.

    Miri heeft voor deze avond een korte performance ontwikkeld, waarin ze speelt met traditionele Koreaanse dansstijlen en moderne performance art. Onderstaande video toont werk van Collectief Impography (dansers: Christian Guerematch, Francine Marie, Miri Lee / muziek: Oene van Geel, Pau Sola Masafrets, Remco Menting).

  • Megan Carapezza

    Megan Carapezza is metaalkunstenares en kunstdocent van Koreaanse afkomst. In haar werk analyseert en bekritiseert ze de weerspiegeling van maatschappelijke thema’s in kunst. Tussen 2008 en 2018 exposeerde ze in acht tentoonstellingen in Seoul, Tokyo en New York. Vanuit haar unieke positie als westerse outsider in de Koreaanse samenleving, die ze jarenlang bestudeerde en waar ze in werkte en integreerde, geeft zij vanavond een inleiding en commentaar op The Housemaid.

Dit programma heeft al plaatsgevonden