Venus versus Modernity

Pamela Nomvete, Koleka Putuma

(English below)

Een historisch verhaal op zijn kop

In Venus vs. Modernity onderzoekt Lebo Mashile de beeldvorming en politiek van het vrouwenlichaam aan de hand van het indrukwekkende en pijnlijke verhaal van Sarah Baartman, die in de 19e eeuw als Afrikaanse ‘freak’ vrouw in Europa tentoongesteld werd. Baartman’s lichaam werd een referentiepunt voor o.a. politieke satire, modeontwerp en medisch debat. Mashile zet het historische verhaal in deze zwarte komedie op zijn kop en geeft Baartman een autonome stem in poëzie en operazang. Venus vs. Modernity legt de effecten van witte suprematie en een patriarchaal systeem op de beeldvorming van het Zwarte vrouwenlichaam bloot. Dit wordt versterkt door spel en zang van Ann Masina, die met haar fysieke aanwezigheid de godin Venus belichaamt en met haar krachtige stem een voltallig koor neerzet.

Venus versus Modernity werd voor het eerst bedacht en opgevoerd in The Centre for The Less Good Idea in Johannesburg onder leiding van de Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge. Ann Masina trad eerder dit jaar in twee Zuid-Afrikaanse producties op tijdens het Holland Festival.

Regie: Pamela Nomvete & Koleka Putuma

Spel: Lebogang Mashile & Ann Masina

Land: Zuid-Afrika

Duur: 60 min

Deze voorstelling is onderdeel van Afro_Vibes festival en te combineren met de Afro_Vibes double bill die om 21:30 begint. Combiticket koop je hier.

Afro_Vibes Festival in partnership met The Market Theatre’s Windybrow Arts Centre

 


(English text)

A historical story upside down

Slavery, colonialism, patriarchy, feminism, sexuality and the exploitation and exotification of the Black female body – these are issues that are more pertinent now, with the exposure of the long-standing war on women’s bodies at its peak. In Venus vs. Modernity, Lebo Mashile researches the framing and politics of the female body in relation to the impressive and painful story of Sarah Baartman who was part of a freak show in 19th century Europe and was displayed in colonial human zoos.  In this black comedy Lebogang Mashile turns this historical story upside down and gives Baartman a voice through poetry and opera. Venus vs Modernity dissects the effects of white supremacy and patriarchal systems on the images of the Black female body. Strengthened by the play and powerful voice of Ann Masina who embodies the goddess Venus with her physical presence and a full choir with her powerful voice.

Venus versus Modernity was first conceived and performed at The Center for The Less Good Idea in Johannesburg under direction of South African artist William Kentridge. Ann Masina performed earlier this year in two South African productions at Holland Festival.

Direction: Pamela Nomvete & Koleka Putuma

Actors: Lebogang Mashile & Ann Masina

Country: South Africa

Duration: 60 min

This performance is part of Afro_Vibes festival and can be combined with the Afro_Vibes Double Bill that starts at 21:30. Combiticket can be bought here

Afro_Vibes Festival in partnership with The Market Theatre’s Windybrow Arts Centre

Dit programma heeft al plaatsgevonden